sunnuntai, huhtikuuta 15, 2007

Tee-se-itse

Omatoimisuus on in. Palvelualat teetättävät työnsä asiakkaalla, jottei oma väki rasitu. Omistajien intresseissä on tietysti vähentää työntekijöiden kuormitusta, jotta he ehtivät puolipalvella isomman määrän asiakkaita. Tulosta syntyy pienellä panoksella.

Viimeeksi tein jonkun toisen töitä British Airwaysin lennoilla. BA tuo matkustajalle lounasleivän pahvirasiassa, johon on pakattu mukaan roskapussi. Kun matkaaja on popsinut merkillisen miniateriansa, hän saa ihan itse koota jätteet pussiin ja katsella sitä edessään pöydällä tai takkikoukusta roikkumassa, kunnes matkustamohenkilökunnan jäsen sen noutaa heidän työprosessinsa sallimassa kohdassa.

Toinen BA:n kuriositeetti on pyytää kuulutuksessa sisääntulevia matkustajia asettamaan laukkunsa ylähyllylle ja sulkemaan hyllyn oven, kun hylly on täynnä. En ollut uskoa korviani. Ehkä näin vähitellen kasvatetaan erittäin omatoiminen asiakaskunta, jota ei jatkossa tarvitse palvella lainkaan. Ehkä koneeseen tulee pystybaari, josta haetaan itse ateria! No, tuo on mahdotonta tilasyistä. Niinpä koneen alkuosaan kannattaa laittaa pieni noutopöytä, josta matkustaja poimii eväänsä mukaan.

Arvaatte varmaan, että maankamarallakin suosin kahviloita, joissa on pöytiintarjoilu.

2 Comments:

Blogger rinsu said...

Olin aivan varma, että saan kirpeitä kommentteja snobbailusta tähän postiini. Suomalainen kun mielellään tekee itse eikä vaadi palvelua. En minäkään valittaisi BA-palvelusta, jos lennon hinta olisi pieni.

11:05 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

No ei kun asiaa puhuit! Varsinkin me suomalaiset taidetaan olla niin innokkaita palvelemaan itse itsemme. kahviloissa varsinkin. Ja pettymyksekseni Ekbergillä on sunnnuntaisin itsepalvelu. Sunnuntaitunnit on kalliita... Itse olen ihan valmis maksamaan palvelusta, jos sellaista vain saisi. Lentoyhtiöillä taitaa olla nykyisin sangen vaikeaa ja säästötoimia tehdään ainakin niillä osin, jotka vaikuttavat asiakkaan mukavuuteen.

11:15 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home